Příručka firmy část I: Podpora zaměstnanosti
V souvislosti s prevencí šíření koronaviru přijala vláda České republiky celou řadu opatření, které doléhají na majitele firem a jejich zaměstnance. V rychle se měnícím sledu událostí je vhodné znát všechny možnosti, jak ohroženou situaci firmy a další dopady pandemie zmírnit. Využitím vládních a komerčních programů na podporu firem můžete aktuální stav zlepšit. My vám ukážeme jak, krok za krokem.
Prominutí pojistného na sociální zabezpečení
Za měsíce červen, červenec a srpen 2020 vzniká nárok zaměstnavateli na odpuštění odvodů na sociální pojištní za zaměstnance, které odvádí zaměstnavatelé, tj. 24,8 % z hrubé mzdy. Pojistné sražené zaměstnancům ovšem musí být odvedeno. Podmínkou prominutí je:
- počet zaměstnanců účastnících se nemocenského pojištění v posledním dni každého jednotlivého kalendářního měsíce je 50 a méně. Za každý takový měsíc vzniká nárok na prominutí za tento měsíc.
- Nedošlo k hromadnému propouštění. Respektive počet zaměstnanců v pracovním poměru, zjištěný ke konci každého měsíce, se nesmí snížit o více než 10 % oproti stavu k 31. 3. 2020.
- Nedošlo k poklesu celkových mezd pod 90 % objemu březnových mezd.
- V daných měsících nesmí být čerpán Antivirus na uhrazení části mzdových nákladů.
Výjimkou je: zaměstnanec se mzdou vyšší než 1,5 násobek průměrné mzdy, tj. 52 253 Kč. Například: za zaměstnance s vyměřovacím základem 100 000 Kč se sníží vyměřovací základ pouze o 52 253 Kč.
Po splnění podmínek stačí pouze v měsíčním výkazu OSSZ uvést snížený vyměřovací základ a zaplatit snížené pojistné.
Program Antivirus
Vláda schválila program Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Antivirus na podporu zaměstnanosti v České republice v době nouzového stavu. Jeho hlavním cílem je ochrana pracovních míst zaměstnanců příspěvkem na mzdy zaměstnavatelům. Stát bude prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky na mzdy nebo jejich část a tím pomůže zaměstnavatelům lépe překlenout současnou situaci.
Podmínky programu:
- zaměstnavatel musí striktně dodržovat zákoník práce,
- zaměstnanec nesmí být ve výpovědní lhůtě a nesmí mu být dána výpověď,
- firma musí být orientována v podnikové sféře,
- zaměstnanci musí být v pracovním poměru a účastnit se nemocenského a důchodového pojištění,
- zaměstnavatel musí nejprve vyplatit mzdu a odvést odvody.
Program je rozdělen do dvou scénářů. Scénář A se věnuje situaci, kdy překážky v práci spočívají v karanténě zaměstnanců nebo uzavření/omezení provozu z opatření vlády. Příspěvek bude poskytován výhradně za dobu platnosti mimořádných opatření, které uzavírají vybrané provozovny zaměstnavatele. Situace odpovídá překážce uvedené v § 192 a § 205 zákoníku práce.
Scénář B je využitelný v situaci, kdy vznikají překážky na straně zaměstnavatele v souvislosti s pandemií koronaviru. Sem spadá například výpadky vstupů produkce nebo omezení odbytu. Také karanténa nebo péče o děti 30% a více zaměstnanců. Překážky v práci na straně zaměstnavatele jsou uvedeny v § 207, § 208 a § 209 zákoníku práce.
Podporu z Programu Antivirus mohou získat všichni zaměstnavatelé ve mzdové sféře, u kterých alespoň jeden ze zaměstnanců v pracovním poměru, který je účasten nemocenského a důchodového pojištění podle českých právních předpisů, spadá do podmínek scénáře A nebo B.
Příspěvek tedy nenáleží:
- na úhradu náhrad platů,
- na úhradu nákladů vzniklých na základě DPP nebo DPČ,
- na zaměstnance, za kterého zaměstnavatel obdržel jiný příspěvek od Úřadu práce ČR,
- v případě, kdy je náhrada mzdy kryta jinými veřejnými rozpočty nebo
- žadateli v likvidaci nebo konkurzním řízení.
Jak zažádat o podporu z programu:
Podání a vyřízení žádosti je zcela elektrizované a skládá se ze dvou částí. Nejdříve vyplníte žádost o příspěvek na náhrady mezd. Po schválení a podpisu dohody provedete měsíční vyúčtování vždy následující kalendářní měsíc, za který o příspěvek žádáte. Pokud tedy žádáte o příspěvek za měsíc březen, podáváte vyúčtování na začátku měsíce dubna. Žádost vyplňte na antivirus.mpsv.cz
1. Podání žádosti o příspěvek
Pro zařazení do Programu Antivirus vyplňte žádost vůči příslušnému pracovišti podle svého sídla. Ministerstvo práce a sociálních věcí pro vás připravilo videonávody k vyplnění obou částí.
2. Provedení měsíčního vyúčtování
Zaměstnavatel je povinen vyplnit měsíční vyúčtování nákladů na náhrady mezd za každý měsíc a režim Programu Antivirus samostatně.
OČR pro zaměstnance
Po dobu mimořádných opatření se mění i pravidla pro ošetřovné. Nově mají rodiče nárok na ošetřovné po celou dobu uzavření školských a dalších dětských zařízení a některých sociálních služeb. Nárok na ošetřovné mají rodiče dětí mladších 13 let a rodiče hendikepovaných studentů do 26 let. Dva pečující se nyní můžou o péči střídat dle potřeby vícekrát a neomezeně.
Rodič předává po skončení kalendářního měsíce zaměstnavateli podepsaný tiskopis, který obdržel od školského nebo jiného zařízení. V tiskopisu budou specifikovány jednotlivé dny, ve kterých zaměstnanec pečoval o dítě. Za tyto dny pak dostane namísto ošetřovného mzdu nebo plat. Zaměstnavatel po doplnění dalších rozhodných skutečností předává podklady pro rozhodnutí o dávce na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení, která dávku vyplácí.
Pokud jako zaměstnavatel posíláte doklady elektronicky, je třeba tak učinit datovou schránkou nebo se zaručeným elektronickým podpisem.