Saturday, July 24, 2021
Obecné informace

Jaký byl první covid rok z pohledu malých firem v ČR

26 března, 2021

Redakce portálu BusinessInfo.cz analyzovala přes 200 vyjádření drobných živnostníků a menších firem z různých míst České republiky, zasažených koronavirem, ze kterých byl sestaven základní přehled a zdůrazňuje rysy úspěchu i neúspěchu.

Vývoj událostí prokázal, že podnikatelé, kteří své podnikatelské plány upravili s ohledem na riziko podzimního zhoršení pandemie, dokázali obstát. Často za cenu zásadních změn svého podnikání, nejednou s nabídkou úplně jiných produktů, než které nabízeli před pandemií. Dnes díky těmto úpravám mohou dál fungovat, některým se dokonce začalo dařit ještě lépe než před pandemií. Platilo, že podnikatelé, kteří své prodejní aktivity včas přesměrovali na online kanály dokázali své podnikání udržet snáze.

Problém pociťují během pandemie provozovatelé živností, jejichž fungování je na osobní fyzické interakci závislé. Například masérské, kadeřnické nebo kosmetické salony. Některé po léta budované salony jsou dnes v troskách. Jsou-li navíc zatíženy vysokým nájmem nebo půjčkami, může to někdy znamenat i jejich definitivní konec.

Provozovatelé restaurací a ubytovacích zařízení: hotelů, hostelů, Airbnb, několik kavárníků a hostinských skončilo úplně bez práce, jen někteří si postupně našli různé alternativy. Restauracím pomohlo nalezení jiných prodejních kanálů, např. dodávání do supermarketů nebo prodej v krabičkách.

Velice příznivě hodnotila uplynulý covid rok celá řada oslovených řemeslníků, například instalatéři, topenáři, zámečníci, svářeči a některé další profese. Nárůst zakázek zaznamenaly také některé stavební firmy. Jako příznivý hodnotila uplynulý covidový rok většina podnikatelů z oblasti IT a rovněž řada marketingových specialistů, zvláště z online prostředí. Někteří marketingoví specialisté přisuzují tento vývoj svým korporátním klientům, kteří prozatím příliš nekrátili své původní investice.

Část podnikatelů během pandemie uplynulého covid roku úspěšně fungovala i díky promyšlené diverzifikaci. Nespoléhají se pouze na jeden produkt nebo jedno odvětví, ale své aktivity rozdělují do různých oblastí.

Celý článek na: www.businessinfo.cz/clanky/jaky-byl-covid-rok-2020-pro-podnikatele…